T. 0545-84 25 64 M. 06-511 643 99 info@dietistjoycewesthoff.nl

ALGEMEEN

Overgewicht
Wanneer u gewicht wilt verliezen zijn er talloze methodes om u hierbij te helpen. U kunt uw gewicht gaan beperken door de inname van uw energie (kcal) te verminderen, door bijvoorbeeld vetbeperkte voeding of het gebruik van maaltijdvervangers. Maar koolhydraatbeperking is ook een mogelijkheid. Voor de één werkt de ene methode goed en voor iemand anders een andere methode. We helpen u graag om te ontdekken wat voor u het beste werkt.

Voor informatie over een koolhydraatbeperkt dieet leest u meer onder de kop ‘koolhydraatbeperkt’.

Naast afvallen door middel van aanpassingen in je voedingspatroon, is bariatrische chirurgie ook een mogelijkheid. Bariatrische chirurgie is een verzamelnaam voor operaties die bedoeld zijn om mensen met ernstig overgewicht te helpen (veel) gewicht te verliezen. De drie meest voorkomende operaties: gastric bypass (maagverkleining/ omleiding), gastric sleeve (maagverkleining) en gastric banding (maagband). Wij kunnen u begeleiding bieden in het voor- en/of na-traject.

COPD
De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte). COPD is een longziekte waarbij uw longen zijn beschadigd en u minder zuurstof kunt opnemen. Ademen is moeilijker en u heeft minder energie. Daardoor kunnen normale dingen lastig zijn zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden. Uw longen kunnen niet voldoende zorgen voor een goede ademhaling. COPD is een verzamelnaam voor Chronische bronchitis en longemfyseem.

Als u COPD heeft, kunt u zowel overgewicht als ondergewicht hebben. Zorg dat u goed en gezond eet, uw lichaam heeft voldoende gevarieerde voeding nodig omdat het extra energie verbruikt. Merkt u dat u gewicht verliest of dat u zwaarder wordt? Neem dan gerust contact met ons op voor een afspraak.

Hart- en vaatziekten
Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer 1 in de westerse wereld. Hart- en vaatziekten is een verzamelnaam voor verschillende soorten aandoeningen. Hierbij kunt u o.a. denken aan hartritmestoornissen, hartfalen, beroerte, trombose, hartinfarct.
Gezonde voeding is één van de factoren waarmee u het verloop van deze ziekten kunt beïnvloeden.

Uw voeding beïnvloedt namelijk de bloeddruk, het cholesterolgehalte en het gewicht. Dit zijn allemaal factoren die effect hebben op de conditie van uw hart- en bloedvaten. Bij hart- en vaatziekten is het gebruik van vooral zout en vet van invloed, maar ook de energie-inname. Verder is de rol van een gezond gewicht en een volwaardige voeding niet te onderschatten.

Maag- en darmklachten
Maag- en darmklachten komen veel voor in Nederland. Al het eten gaat via uw maag naar de darmen en daarom speelt voeding een belangrijke rol bij maag- en darmklachten. Voeding kan zorgen voor het verbeteren of verslechteren van maag- en darmklachten.  Bij maag- en darmklachten kunt u o.a. denken aan het prikkelbare darm syndroom (PDS), obstipatie, Ziekte van Crohn, Colitis Ulcerosa, coeliakie. De aanpak van alle afzonderlijke maag- en darmziekten is anders en ook ieder mens is anders. Afhankelijk van uw leefstijl, leeftijd en situatie heeft uw lijf andere behoeften dan dat van een ander. Deze behoeften zijn heel persoonlijk en van belang voor het slagen van uw behandeling. Wij kunnen u helpen om te kijken welke dagelijkse voeding past bij uw ziekte en situatie.

Voor mensen met PDS, Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa is het FODMAP dieet een mogelijkheid.

Ketenzorg
Ketenzorg is voor cliënten met Diabetes Mellitus type II, COPD en CVRM (Cardio Vasculair Risico Management). Voor de regio’s Oost-Achterhoek en Twente is deze praktijk aangesloten bij de Ketenzorg, hier zijn ook vele huisartsen bij aangesloten.
CVRM is een verzamelnaam voor aandoeningen m.b.t. het hart- en vaatstelsel, waaronder hoog cholesterol en hoge bloeddruk. Uw huisarts of praktijkondersteuner (POH) kan u via een beveiligde gedeelde web-omgeving bij ons aanmelden.

Omdat de financiering van de Ketenzorg anders geregeld is, heeft het géén invloed op uw eigen risico. U kunt zonder eigen bijdrage langskomen. Het maximum aantal uren dat gedeclareerd mag worden is 3 uur per jaar.