T. 0545-84 25 64 M. 06-511 643 99 info@dietistjoycewesthoff.nl

SPORTDIETETIEK

Sportdietetiek
Voeding en sport horen bij elkaar. Een goede voeding helpt u beter te presteren en zorgt voor een sneller herstel. Sportdiëtisten zijn gespecialiseerd in voeding bij sport. Een sportdiëtist maakt een op maat gemaakt voedingsplan, afgestemd op de trainingen en de leefstijl van de sporter.

Het is ons doel om de voeding optimaal aan te laten sluiten bij de wensen van de sporter. U kunt hierbij denken aan voeding in de voorbereiding op een training of wedstrijd, voeding tijdens de inspanning of voeding als herstel. Andere onderwerpen kunnen zijn darmklachten tijdens het sporten, kramp en verbeteren van de lichaamssamenstelling.

Deze praktijk is aangesloten bij de Vereniging Sportdiëtetiek Nederland zodat we op de hoogte gehouden worden van de laatste ontwikkelingen d.m.v. scholing en kennisoverdracht. 

Wilt u graag een advies dat past bij u en uw trainingsschema en dat u kan helpen bij het optimaliseren van de prestatie? Dan is de sportdiëtist de specialist die u kan helpen!

Sportvoeding
Sportvoeding begint bij de basis. Pas als de basisvoeding in orde is kan er een stap extra genomen worden richting sport-specifieke voeding en supplementen. Onder basisvoeding valt de voeding die ieder mens nodig heeft om gezond te zijn en te blijven. De hoeveelheid basisvoeding varieert echter per type sport. Als sporter zorgt u voor een gevarieerde basisvoeding, die in ieder geval bestaat uit voldoende brandstof, de juiste bouwstoffen en natuurlijk voldoende vitaminen en mineralen.

De tweede stap is sport-specifieke voeding. Wat eet en drinkt u rondom trainingen en wedstrijden? Wat heeft u voor uw sport extra nodig ten opzichte van de basisvoeding? Denk hierbij aan voldoende koolhydraten bij duursporten, genoeg eiwitten voor spieropbouw en –herstel, maar ook gezonde vetten voor diverse lichaamsfuncties en een goede weerstand.

Het laatste stapje is supplementen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld creatine, extra eiwitten, vitaminesupplementen, magnesiumcitraat, enz. Ook dit is weer voor iedere sport verschillend.